Sök:

Sökresultat:

25 Uppsatser om Den konstitutionella frćgan - Sida 1 av 2

BokföringsnÀmnden och den konstitutionella frÄgan

Sedan BokföringsnĂ€mnden (BFN) valt att utveckla K-projekten har en viss kritik riktatsmot deras normgivning. Kritikerna menar att K2 bryter mot grundlagen,Regeringsformen, genom att BFN inte har föreskriftsmakt och endast fĂ„r ge ut allmĂ€nnarĂ„d. Vidare bryter och inskrĂ€nker K2, enligt viss kritik, mot Årsredovisninglagen. Det Ă€rden konstitutionella frĂ„gan vĂ„r studie frĂ€mst har fokuserat pĂ„ samt att ta stĂ€llning tillkritiken som BFN har fĂ„tt möta.Studien har varit av kvalitativ karaktĂ€r dĂ€r vi genom intervjuer och relevant teori harskapat oss en djupare förstĂ„else för problemen som finns med BFN:s normgivning.I den teoretiska referensramen har vi redogjort för de lagar som visar vilka BFN:sbefogenheter Ă€r samt tvĂ„ artiklar som tar upp en del av den kritik som riktats motmyndigheten. Vi har Ă€ven gjort en sammanstĂ€llning av ett utlĂ„tande som professor PerThorell skrivit pĂ„ uppdrag av BFN.

EU-kommissionen - Är den oberoende pĂ„ riktigt?

Exekutiva funktioner Ă€r nödvĂ€ndiga för att flexibelt anpassa det egna beteendet och för tidigt födda barn presterar sĂ€mre i uppgifter som mĂ€ter sĂ„dana förmĂ„gor, jĂ€mfört med fullgĂ„ngna barn. Studien undersökte prediktion och utveckling i exekutiva funktioner mellan 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r hos för tidigt födda (n=83) och fullgĂ„ngna (n=44) ungdomar. Exekutiva funktioner hos för tidigt födda ungdomar predicerades mest av intelligens vid 5Âœ Ă„r, medan förĂ€ldrautbildning och exekutiva funktioner vid 5Âœ Ă„r förklarade mer hos de fullgĂ„ngna. Skillnader i funktionerna, till de för tidigt föddas nackdel, fanns vid bĂ„de 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r och blev i vissa fall förstĂ€rkt över tid. Resultaten tolkas som att exekutiva funktioner hos för tidigt födda framförallt förklaras av konstitutionella faktorer som utgör en sĂ„rbarhet över tid.

Utvecklingen av exekutiva funktioner hos ungdomar som fötts för tidigt respektive i fullgÄngen tid

Exekutiva funktioner Ă€r nödvĂ€ndiga för att flexibelt anpassa det egna beteendet och för tidigt födda barn presterar sĂ€mre i uppgifter som mĂ€ter sĂ„dana förmĂ„gor, jĂ€mfört med fullgĂ„ngna barn. Studien undersökte prediktion och utveckling i exekutiva funktioner mellan 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r hos för tidigt födda (n=83) och fullgĂ„ngna (n=44) ungdomar. Exekutiva funktioner hos för tidigt födda ungdomar predicerades mest av intelligens vid 5Âœ Ă„r, medan förĂ€ldrautbildning och exekutiva funktioner vid 5Âœ Ă„r förklarade mer hos de fullgĂ„ngna. Skillnader i funktionerna, till de för tidigt föddas nackdel, fanns vid bĂ„de 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r och blev i vissa fall förstĂ€rkt över tid. Resultaten tolkas som att exekutiva funktioner hos för tidigt födda framförallt förklaras av konstitutionella faktorer som utgör en sĂ„rbarhet över tid.

BildlÀrares Àmnesplanering : En kvalitativ intervjustudie av bildlÀrares stoffurval i grundskolans senare Är

Denna studie syftar till att undersöka hur den enskilde bildlÀrarens stoffurval och Àmnesplanering kan förklaras i relation till bildÀmnets inre och yttre pÄverkande faktorer samt se vilka skillnader och likheter som finns angÄende dessa i bildlÀrarnas Àmnesplaneringar. Studien Àr gjord utifrÄn tvÄ forskningsperspektiv ? praktiskt yrkesteori och ramfaktorsteori. Fyra kvalitativa samtalsintervjuer har gjorts med bildlÀrare pÄ fyra olika skolor i Uppsala lÀn. Studien visar att de tvÄ största pÄverkande faktorerna Àr styrdokumenten och den enskilde bildlÀrarens Àmneskonception.

Har det svenska statsskicket Europeiserats? : Konstitutionella förÀndringar sedan EU-intrÀdet

Since Sweden became a member of the European Union (EU) several constitutional reforms has been taking place. During this time, Sweden has also changed its view on democracy,from a collective to an individual perspective of democracy in the politics. A reasonable hypothesis and the purpose of this essay is to investigate if the Swedish government has beendeveloped towards an Europeanization.The Swedish state audit changed in a pioneering way after the EU- entry, with the formation of Riksrevisionen. Another constitutional change is that the Swedish EU- membership is being instituted in the Swedish constitution. The role of Swedish courts has also changed since the EU- entry.

LagrÄdet : - Maktdelning och Judikalisering -

Huvudsyftet med detta rÀttsvetenskapliga examensarbete, vilket behandlar statsrÀtt i allmÀnhet och konstitutionell rÀtt i synnerhet, var att öka förstÄelsen för judikaliseringsprocessen med LagrÄdet som fokus. Studien bygger pÄ rÀttsdogmatisk metod: dÀr lagar, förarbeten, praxis och doktrin legat till grund för den diskussion som avslutar uppsatsen. Studien har bland annat undersökt vad LagrÄdet har för roll och funktion i lagstiftningsarbetet och hur denna har förÀndrats över tid. LagrÄdets granskning var inledningsvis obligatorisk, men ersattes under 1970-talet med en fakultativ granskning och stadfÀstas som sÄdan i den nya regeringsformen frÄn 1974. Författningen sanktionerar suverÀn statsmakt och implicerar ett avsteg frÄn den rÀttssÀkerhet som kommer utav autonom judiciell makt och maktdelning.

Faktorer som kan pÄverka friluftsundervisningen : - en kvalitativ studie om idrottslÀrares uppfattningar om friluftsliv och friluftsundervisning

I denna kvalitativa intervjustudie undersöks idrottslÀrares friluftsundervisning, pÄ skolor i nordvÀstra Götalandsregionen. Studiens centrala frÄgestÀllningar Àr att undersöka vilka; attityder och erfarenheter, ramar, samt didaktiska tillvÀgagÄngsÀtt, som rÄder i friluftsundervisningen, och syftet Àr att undersöka friluftsundervisningens samband med dessa. I studien framkommer det bland annat att:LÀrarna har liknande attityder och erfarenheter till friluftsliv, samt att deras syn verkar ha prÀglats av erfarenheter i senare Äldrar.LÀrarna Àr förhÄllandevis nöjda med de konstitutionella-, organisatoriska- och fysiska ramar som finns, men uppfattar samtidigt att dessa ramar Àr faktorer som pÄverkar friluftsundervisningen i hög grad.LÀrarna försöker prioritera ÀmnesomrÄdet friluftsliv i högre grad Àn tidigare, men de har lite olika didaktiska tillvÀgagÄngssÀtt.För att ta reda pÄ detta anvÀnds kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som metod, dÀr fem olika lÀrare pÄ fem olika skolor, i nordvÀstra Götaland, har intervjuats. Studien förankras i tre teoretiska utgÄngspunkter; habitusteori, ramfaktorsteori och didaktik..

Kriget mot terrorismen: FrÄn krigshandling till brottshandling?

Syftet med den hÀr studien var att komma till insikt om huruvida Bushadministrationens ageranden kring behandlingen av internerna i det nordamerikanska fÄnglÀgret pÄ Kuba kan betraktas vara legala eller inte. Mina analyser visar att USA har brutit mot internationella sÄvÀl som nationella lagar. Jag har kommit till denna insikt genom att identifiera de viktigaste handlingarna ? och dess syften ? i anslutning till USAs ageranden och genom att jÀmföra dessa med internationell rÀtt och med USAs nationella lagar och avtal. Tre handlingar har stÄtt i fokus; upprÀttandet av fÄnglÀgret pÄ Kuba, med syfte att eliminera fÄngarnas konstitutionella skydd genom att internera dem utom USAs landsgrÀnser; instiftningen av begreppet "illegal kombattant", med syfte att tillintetgöra internernas krigsfÄngestatus och dÀrmed det internationellrÀttsliga skydd som tillfaller krigsfÄngar genom krigets lagar och; den hÄrda fysiska och psykiska behandlingen av fÄngarna, med syfte att erhÄlla information för att förhindra terrorism. Med en juridisk arbetsmetod har jag sÄledes prövat dessa handlingar mot USAs konstitution och mot instiftningen av nya nationella lagar, mot GenÚvekonventionerna med dess tillÀggsprotokoll och mot FN-konventioner..

RÀnteavdragsbegrÀnsningar vid koncerninterna lÄn. En analys av ventilens förenlighet med legalitetsprincipen resepektive etableringsfriheten

Som utgÄngspunkt gÀller enligt inkomstskattelagen att alla rÀntor fÄr dras av. Kravet pÄ att utgifter mÄste ha ett kausalsamband med inkomsters förvÀrvande och bibehÄllande gÀller alltsÄ inte. Sedan 1 januari 2009 begrÀnsas dock avdragsrÀtten för vissa rÀntebetalningar. BestÀmmelserna infördes som ett resultat av att Skatteverket uppmÀrksammat ett antal rÀnteupplÀgg som vÀsentligen urholkat skatteunderlaget och som inte kunde angripas med skatteflyktslagen. De nya bestÀmmelserna tar sikte pÄ koncerninterna förhÄllanden och innebÀr ett avdragsförbud pÄ rÀntor pÄ koncerninterna lÄn som tagits för att förvÀrva delÀgarrÀtter frÄn ett företag inom koncernen.

Försvarsmaktens samverkan med civila myndigheter : polissamverkan, hot eller möjlighet

Beskriv den nuvarande situationen avseende samverkan mellan den svenska Försvarsmakten ochcivila myndigheter, i första hand polisen. BĂ„de politiska och organisatoriska aspekter skall belysas.Denna uppsats har genomförts i form av en policyanalys dĂ€r bĂ„de den rationalistiska likvĂ€l som deinkrementalistiska modellen har utnyttjats. För att förstĂ„ metoden beskriv den sĂ€kerhetspolitiskaprocessen sĂ„vĂ€l i text som i illustrationsform.Bakgrunden till det rĂ„dande svenska dilemmat rörande civil-militĂ€r samverkan kan hĂ€rledas tillÅdalenincidenten 1931.Utöver detta pĂ„verkar den breddade sĂ€kerhetsagendan likvĂ€l som nyligenintrĂ€ffade hĂ€ndelser sĂ„som Göteborgskravallerna och terroristattacken i USA den rĂ„dandeinstĂ€llningen till problematiken.De konstitutionella förutsĂ€ttningarna redogörs för genom en beskrivning av gĂ€llande lagstiftning ochstyrande förordningar.En jĂ€mförelse med andra staters lösning pĂ„ problematiken görs med Norge, Frankrike och Japan.Ett stort urval av offentliga utredningar med inriktning mot uppsatsens specifika problematik hargjorts under det senaste decenniet. Dessa presenteras i syfte att belysa den nuvarande politiskasituationen.Slutligen genomförs en diskussion dĂ€r ovanstĂ„ende fakta tas i beaktande vilket resulterar i enrekommendation att det nu Ă€r lĂ€mplig tidpunkt för förĂ€ndringar i de styrande lagarna i syfte att uppnĂ„en bredare samverkan mellan Försvarsmakten och den nationella polisen..

Irans kvinnor : Och deras möjligheter till politisk pÄverkan

The purpose of this study is to examine the actual political conditions that exist for the Iranian women. What is the political reality of the Iranian women and how can they exert political influence within the political system that exists in Iran today. This is done to see how the Iranian women's potential political influence affects Iran's democratic status. This will be answered through the overall research question: What opportunities do the Iranian women have to influence policy? This overall question is then split into three smaller research questions:1) What formal possibilities to political influence do the Iranian women have?2) What real possibilities to political influence do the Iranian women have?3) How have women in Iran tried to exert political influence outside the institutional framework?This will be done through a qualitative text analysis where texts concerning the Iranian women?s political influence are examined.

BokföringsnÀmndens status

Bakgrund och problemAnders Hultqvist gav efter SamRoB-utredningen ett rÀttsutlÄtande pÄ uppdrag av branschorganisationen för revisorer och rÄdgivare, FAR SRS. I detta utlÄtande behandlade Hultqvist frÄgan om företagen vid beskattning, i konstitutionellt avseende kan vara beroende av bokföringsmÀssiga grunder och god redovisningssed. Hultqvist lyfter fram frÄgan kring BokföringsnÀmndens praktiska och konstitutionella stÀllning som central. Idén till frÄgestÀllningen i uppsatsen kommer frÄn Hultqvist rÀttutlÄtande och Àr som följer:Vilken status har BokföringsnÀmnden utifrÄn olika aktörer?SyfteSyftet Àr att förtydliga BokföringsnÀmndens status hos olika aktörer pÄ omrÄdet.MetodVi har i uppsatsen anvÀnt oss av den kvalitativa metoden.

"Vi Àr i symbios med varandra" : En studie om hur grundskollÀrare i de tidiga skolÄren ser pÄ yrkesrollen för lÀrare i fritidshem.

En medlemsstat inom Europeiska Unionen (EU) ska anpassa de nationella bestÀmmelserna för att möta de EU-rÀttsliga bestÀmmelserna. Ett exempel pÄ en sÄdan reglering Àr mervÀrdesskatten. Syftet med regleringen av mervÀrdesskatten har varit att skapa och stimulera en inre marknad inom EU, utan skillnader mellan medlemslÀnderna. MervÀrdesskatten har harmoniserats genom mervÀrdesskattedirektivet som medlemsstaternas Àr förpliktigade att implementera. Implementering av ett direktiv ger medlemsstaterna möjligheten att sjÀlva tolka och avgöra tillvÀgagÄngssÀttet, sÄ lÀnge direktivets syfte uppnÄs.

Anpassning av utvecklingssamtalet efter förĂ€ldrarnas förvĂ€ntningar : Åtta förĂ€ldrars syn pĂ„ utvecklingssamtal i förskolan

En medlemsstat inom Europeiska Unionen (EU) ska anpassa de nationella bestÀmmelserna för att möta de EU-rÀttsliga bestÀmmelserna. Ett exempel pÄ en sÄdan reglering Àr mervÀrdesskatten. Syftet med regleringen av mervÀrdesskatten har varit att skapa och stimulera en inre marknad inom EU, utan skillnader mellan medlemslÀnderna. MervÀrdesskatten har harmoniserats genom mervÀrdesskattedirektivet som medlemsstaternas Àr förpliktigade att implementera. Implementering av ett direktiv ger medlemsstaterna möjligheten att sjÀlva tolka och avgöra tillvÀgagÄngssÀttet, sÄ lÀnge direktivets syfte uppnÄs.

Förenklade redovisningsregler i K2-regelverket: en empirisk studie gÀllande specialisters upplevelser kring informationsvÀrdet och den administrativa bördan

BFN har framstÀllt ett enhetligt, samlat och förenklat K2-regelverk för mindre aktiebolag, för att förenkla de tidigare komplexa redovisningsreglerna och dÀrmed minska den administrativa bördan. Förenklingsreglerna har bidragit till ett minskat informationsvÀrde, som har skapat syftet med studien. Syftet var att skapa insikt hur den enskilde specialisten inom redovisnings- och beskattningsomrÄdet upplevde informationsvÀrdet och den administrativa bördan i K2-regelverket. Syftet var Àven att skapa insikt huruvida K2-regelverket stÀmmer överens med god redovisningssed, rÀttvisande bild samt om informationsvÀrdet Àr tillförlitligt och relevant vid beslutsfattande. För att uppnÄ syftet med studien genomfördes djupgÄende intervjuer med tre specialister inom beskattningsomrÄdet och tre specialister inom redovisningsomrÄdet.

1 NĂ€sta sida ->